Richard Avedon

Eftersom mammas kompis som bor i Irland är här nu över nyår så visade mamma och jag henne vårt vackra Stockholm idag. Det blev Strandvägen, Djurgården, Vasamuséet, NK, Slottet, Gamla Stan och allt det där man ska se när man besöker huvudstaden. Väl i Gamla Stan, där det för övrigt kryllade av turister idag, gick vi in i en fotoaffär som jag aldrig lagt märke till, med gamla bruna och svartvita foton och motiv från första hälften av 1900-talet. Älskar verkligen gamla bilder. Blir själv så himla sugen på att fota själv, men jag får nog ta och öppna manualen till pappas Canon först (Ett nyårslöfte kanske?). Är det en systemkamera så ska man minsann fota manuellt! Nu minns jag verkligen Richard Avedon-utställningen på Louisiana utanför Köpenhamn, som vi var på i höstas. Det var första gången jag hörde talas om honom och i mitt huvud (och Annies) blev han mer känd som Alvedon-killen. Dock blev vi mäkta imponerade av fotografierna. Nu i efterhand har jag läst några artiklar om honom i olika magasin och har verkligen fastnat för hans bilder. Så otroligt vackra. Svartvitt, enkelt, men så fruktansvärt elegant.


Richard Avedons fantastiska bild på en ung Twiggy.
Jag får gåshud.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback