Vad är problemet med människorna?

Imorse läste jag i Metro att en 49-årig man blev misshandlad på en fullproppad buss, då han ville skydda sin sambo som hade bett en ung kvinna att sluta röka i bussen och då mottagit ett knytnävsslag i ansiktet. Detta skedde för ett tag sedan, och idag är mannen delvis förlamad. Det jag inte förstår är hur folk bara kan stå och titta på när något sådant händer. Visst man kanske blir rädd att själv bli slagen om man yttrar något mot gärningsmannen, men måste människan vara så fruktansvärt självisk och titta på medan någon blir misshandlad?! Jag tar hellre emot några slag och hjälper den utsatte, än att titta på och klara mig undan. I detta fall var bussen också helt proppfull! Om alla hjälps åt kan man väl ändå hindra en liten skitunge på 17 år att ge sig hän på en 49-åring. Helt sjukt att folk är så fruktansvärt oansvariga. Pontus i klassen pratade för några veckor sedan om hemlösa och beskrev då en teori om varför folk inte agerar i första taget. Han berättade då att teorin visade att människan gärna agerar, men gör det ogärna först av alla. Om alla tänkter på det viset resulterar det i att alla struntar i att agera. Den teorin kan lätt appliceras här. Ändå skrämmer det mig att folk uppför sig på det sättet. För något år sedan var det ju en gravid kvinna som höll på och bli rånad i tunnelbanan, men hon vägrade att släppa taget om sin väska och blev istället släpad genom tåget. Och även här var det såklart ingen som grep in och hjälpte kvinnan. Vart är världen på vägen? Eller ska jag kanske säga Sverige? Jag tycker att det är självklart att sånt här ignorerande beteende är helt oacceptabelt. Tänk om du själv blev utsatt för misshandel mitt på ljusa dagen på en relativt folktät plats, och ingen kom och hjälpte dig? Hur skulle det kännas? 

Sen när jag stod i pendeltåget slog det mig också att samhället är på väg i helt fel riktning. Bredvid mig stod två killar i 18-årsåldern som precis hade träffat varandra. Den ena säger då, sådär nästan lite stolt, som om det vore coolt eller nåt: "Jag krockade morsans bil på fyllan". Där fick mina öron sig en rejäl smäll. VA?! Vadå på fyllan?! Alla vet väl att man inte ska köra på fyllan för att man då utgör en fara både för sig själv och andra. Han hade tydligen kört in i en lyktstolpe och hans mamma var bortrest då och fick veta om det först när hon kom hem från resan. Jag blir så förbannad på människor som inte tar såna saker på allvar. Tänk om denna människa i framtid blir någon annans död bara för att han inte tar rattfylleri på allvar?

På samma tåg steg det på en station på en man vars halva ansikte såg ut att vara förlamat och liksom hängde. Så fort han hittat ett litet hörn där han fick stå för sig själv sågs minst fem ansikten stirra på honom. Länge. Som om man inte har sett en förlamad person tidigare. Alla mammor har väl dessutom lärt sina barn när de var små att det är fult att stirra. Jag fattar inte att vuxna människor beter sig på det viset. Det är på tiden att folk växer upp. Om inte folk gör det och börjar inse att det mänskliga agerandet är nyckeln till framgång har Sveriges samhälle ingen framtid.


Kommentarer
Postat av: Josefine

Ja, det är hur bra som helst. Och det blir bara bättre och bättre för varje avsnitt. Riktigt bra! :)

Postat av: Camilla

:X ... ja, fy vad hemsk den va. en krabat med 8 ben kan man vara utan. Fina bilder lite längre ner :X

2007-05-21 @ 19:51:54
URL: http://millaaa.blogg.se
Postat av: Josefine

vilken söt design du har :p

2007-05-22 @ 11:11:03
URL: http://coctaildeluxe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback