Parfymen

Det är andra gången jag går på bio denna vecka. Idag såg jag Parfymen, filmen som är baserad på Patrick Süskinds roman som vi för övrigt läser på tyska 5 nu. Därför gick vi även och såg filmen. Tom Tykwer står för regin, och jag måste medge att han gör ett otroligt bra jobb. Vacker miljö i 1700-talets Frankrike, med mycket smuts och skit på gatorna, men otroliga vackra romantiska klädnader. Precis som jag gillar det! Filmen tar med oss in i dofternas värld och bekantar oss med Jean-Baptiste Grenouille som helt saknar egen kroppslukt och mer än allt annat vill lära sig att bevara människodofter. Berättelsen är förmodligen en av de mest unika jag känner till, och jag tycker att själva berättelsen är väldigt vacker, men problemet blir när man ska försöka föra över berättelsens ord till bilder. När jag läste boken uppfattade jag den inte alls som speciellt vidrig eller stötande, men när jag väl såg filmen kom de känslorna upp. Men absolut en sevärd film och en fröjd för ögat (bortsett från det stötande och främst scenen i slutet). Ett tips är dock att läsa boken först.  

Kommentarer
Postat av: fröken Främling

Ska ta och se den, hann läsa halva boken innan jag bytte skola förut och lyckades aldrig ta upp läsandet igen. Tycker filmen verkar otroligt intressant, väldigt originell. Men kan hålla med om att många filmer gör en besvikna när man läst boken först, bra att jag inte kan bli besviken iallafall :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback