Fröken Trötter

Jag är så fruktansvärt trött och klockan är inte ens 15.00. Jag får väl sitta och klappa mig i kinderna så att jag håller mig vaken, för ett tyskarbete ska skickas in till min lärare senast idag, och jag har ca en tredjedel kvar att rätta på grammatiken. Anledningen till min enorma trötthet är förmodligen att vi hade aktivitetsdag i skolan idag, och jag valde promenad runt Brunnsviken som aktivitet. Det var en mycket trevlig promenad i vårsolen med Anna och Kristin. Dock orkade vi inte gå de hela 12 km runt hela Brunnsviken, utan det sa stopp när vi kom fram till Järva Krog (promenaden började vi vid Norrtull). Men efter promenade var inte allt slut. Tusen bussbyten senare var jag framme i Stadbiblioteket där jag lånade en skönlitterär bok till svenskkursen. Det blev Gregorius av Bengt Ohlsson. Boken bygger på Doktor Glas av Hjalmar Söderberg, men skildrar nu hela berättelsen från pastor Gregorius perspektiv. Det otroliga är att den här boken är skriven 100 år efter Doktor Glas! Jag har endast hunnit läsa tre sidor i den, och jag är redan imponerad! Jag trodde att språket skulle vara helt annorlunda från språket i Doktor Glas, men det är faktiskt ganska likt. Precis den typen jag gillar. För er som inte läst den svenska klassikern Doktor Glas så rekommenderar jag den starkt. Ni vill väl veta varför vattenhuset i Kungsträdgården är döpt efter just denna välkända bok? 

Kommentarer
Postat av: vildaa

TACK! HA EN TOPPEN DAG... :)

2007-03-14 @ 16:25:51
Postat av: Maria

Mmm riktigt skoj att grey´s börjar idag igen:)

Doktor Glas har jag också läst, när jag läste litteraturvetenskap inom min svenska kurs. Rätt bra bok faktiskt, lite speciell.

Postat av: Linn

jag vet, hur kan man vara så trött trots att man sover ordentligt? mysterium..:S

2007-03-14 @ 16:45:37
URL: http://linnruby.blogg.se
Postat av: Samunia

Vildaa: Tack!=)
Maria: Ja, jag läste den förra året under Svenska B-kursen;)
Linn: Ja det blir ofta så. Men idag var jag extra trött efter den långa promenaden. Eller utmattad kanske jag ska säga...

2007-03-14 @ 17:40:04
URL: http://samunia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback