Under den senaste tiden

Jag har varit en urusel bloggare under den senaste tiden, jag vet, men jag har haft fullt upp med allt vad slutet av ett sommarlov och en ny skolstart innebär. Sista veckan på sommarlovet spenderades i Warszawa med min familj (exklusive Konrad). Vi hade en ganska skön semester, dock rätt så enformig med tanke på att vi åker dit varje år. Ändå är det alltid spännande att åka till Warszawa och se vilka nya byggnader som har rests i staden. I år var det äntligen dags att besöka den nybyggda gallerian precis intill centralstationen - Zlote Tarasy (det polska namnet som betyder guldiga tarasser.) Taket var riktigt imponerande med böljande former av glas. Däremot var interiören en riktig flopp med blandade stilar utan någon röd tråd. Roligt var det att jag utanför denna galleria blev fotad av några street fashion-fotografer. Det tråkiga att jag inte kan hitta bilden på nätet...

Redan i söndags förra veckan var det KTH-mottagning i Stadshuset. Sedan på måndagen var det dags för den första skoldagen. Eller egentligen första dagen på introduktionen. Så hur är det då på KTH och Arkitekturskolan? Byggnaden ligger en liten bit nedanför KTH campus, på Östermalmsgatan 26. Skolan har nu tagit emot ca 120 nya elever där medelåldern är 23-24 år. Jag har hittat tre 88:or exklusive mig själv, samt kanske två 87:or. Så visst känner man sig som en liten pluttunge. Trots den stora åldersspridningen verkar de flesta komma bra överens, iallafall än så länge. Vi har redan haft en del föreläsningar och guidade stadsturer i bussar. I veckan fick vi även vårt första introduktionsprojekt. Det går ut på att man i sin lilla grupp på 5-6 personer får en liten tomt på 25 kvadratmeter. På denna lilla tomt ska man bygga ett litet hus av material som man hittar på stan. Huset ska vi bygga på måndag och även sova över där till tisdagen. Därmed gäller det att man verkligen har bra material som skyddar mot vind, väta och kyla. Det ska bli otroligt kul att se hur den lilla "Kåkstaden" kommer att se ut i verkligheten. Nu är i varje fall första veckan avklarad och jag väntar med spänning på vad nästa vecka har att erbjuda!

Ps. Jag har ett problem. Chris Cornell spelar i Globen imorn och jag har gått runt hela sommaren och verkligen varit inställd på att jag ska gå på konserten. Dock har jag inte köpt biljett än. Problemet är att det ju är imorn och imorn har vi ju Kåkstaden! När kan han tänkas komma till Sverige nästa gång?! Han skulle mer än gärna få komma ut till Stora Skuggan imorgon kväll och spela lite inför 120 arkitektstudenter. Då skulle jag bli lycklig.


Kommentarer
Postat av: r.

hej!



kom du in på arkitektur linjen via dina betyg eller arkitektprovet?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback